دوشنبه 14 آبان 1403

 
 
 
 
 
 گلدسته هاي فراموش شده...

تاريخ  :  1393/11/06
موضوع : پيام مذهبي


آنچه كه بيش از نماز خواندن كودكان خردسال ما اهميت دارد، تقويت عشق و علاقه آ‌ي آن ها به نماز است. مثلا بايد سعي شود كه جذابيت و علاقه نسبت به نماز ايجاد شود . براي ايجاد رغبت بايد جاذبه ايجاد كرد. مثل...

نماز خواندن كودكان خردسال

نبايد بگذاريم ، فرزندانمان نسبت به نماز و حضور در مسجد ،بي تفاوت باشند ، اين هنر ماست كه آنها را طوري تربيت كنيم كه نماز و همين طور نماز جماعت را دوست داشته باشند...

گرچه به دنيا آوردن فرزند و سپس از روي غريزه فطري خويشتن، به او عشق ورزيدن و وسايل رفاه او را فراهم آوردن خود داراي ارزش است اما ارزش و قدر والدين به جهت ايجاد نسلي مهذب و پاكيزه است، تربيت فرزنداني كه مايه زينت خانواده و اجتماع باشند، انسانهايي صالح كه نام والدين خويش را به نيكويي زنده نگاه دارند و باقيات صالحات ايشان گردند.

يكي از اين اموزشهاي مهم و اساسي كه بايد توسط والدين نسبت به كودكان و كلا فرزندان صورت گيرد آموزش نماز و ترغيب آنها به نماز جماعت و حضور فعال در مسجد است.

يكي از روشهاي تربيت كودكان كه مورد تأكيد حضرات معصومان(ع) است، شركت دادن آنان در مكان ها و مراسم هاي مذهبي است. شركت دادن كودكان در مراسم مذهبي، از روش هاي موثر آشناسازي آنان با ارزش هاي اسلامي است؛ زيرا كودك با چشم خود صحنه هاي حضور مردم در مراكز ديني را مشاهده مي كند و شيوه ابراز احساسات نسبت به بزرگان دين را فرامي گيرد. به ويژه، مشاركت كودك در نماز جماعت و بردن او در مسجد نقش اساسي در تربيت ديني او دارد؛ زيرا مسجد از جايگاه رفيعي در اسلام برخوردار است و نماد اسلام به شمار مي رود. همراه بردن كودكان و نونهالان به مسجد و شركت دادن آنها در نماز جماعت، از يك سو اين صحنه ها را جذاب تر مي كند و از سوي ديگر، تصوير اين منظره ها را در ذهن آنان زنده نگه مي دارد و موجب تشويق آنها به برپايي برنامه هاي ديني و به ويژه، نماز جمعه و جماعت مي شود.

از عوامل ايجاد گيرايي استفاده از نمازخانه ها و مساجدي است داراي سادگي و البته زيبايي خاصي بوده و احساسات و خاطرات زيبا را در ذهن كودك تداعي مي كند.
در ادامه نكات كلي در مورد ترغيب كودكان به اقامه نماز و حضور در مسجد ارايه مي شود:

- همراه بردن فرزندان با خود به مسجد نه تنها ناشايست نيست بلكه بسيار پسنديده و روشي تربيتي است، حتي اميرالمومنين (عليه السلام) براي كارهاي غير عبادي هم كه به مسجد مي رفتند كودكان خويش را همراه خود ميبردند. به تعبير استاد قرائتي در تفسير آيه شريفه خذوا زينتكم عند كل مسجد(اعراف/31)، خداي متعال همراه داشتن زينتها را هنگام رفتن به مسجد توصيه نموده است، در حاليكه خود قرآن كريم فرزند را زينت معرفي كرده است.

از عوامل ايجاد گيرايي استفاده از نمازخانه ها و مساجدي است داراي سادگي و البته زيبايي خاصي بوده و احساسات و خاطرات زيبا را در ذهن كودك تداعي مي كند.

- براي همراهي كودكان در راه مسجد لازم است از روش هاي جذاب استفاده كرد تا كودكان ترغيب به رفتن به مسجد شوند، پيامبر اكرم (صلي الله عليه و اله) نوه هاي خود را براي بردن به مسجد روي دوش خويش مي نشاند و گاهي اوقات در راه مسجد با كودكان بازي مي كرد .

- در مسجد براي كودكان احترام قائل شويم، آنان را در بهترين جايگاه قرار داده و تكريم نماييم، پيامبر اكرم(صلي الله عليه و اله) در هنگام سخنراني بارها شده بود كه حسنين را با خود بر روي منبر مي برد و به هنگام سخنراني آنان را روي زانوان خويش مي نشاند.

- براي كودكان خاطره اي خوش از مسجد رقم زنيم.

- توجه والدين به نماز جماعت.براي ترغيب كودكان به نماز جماعت، بايد خودمان توجه داشته باشيم كه نماز در رأس اعمال واجب قرار دارد و آن را در اولويت كارهاي خود قرار دهيم. والديني كه توفيق چنداني در اقامه ي نماز و شركت در نماز جماعت ندارند و آن را در اولويت كاري خود قرار نمي دهند، نمي توانند مربّي فرزنداني باشند كه بايد نماز را در سرلوحه ي اعمال خود قرار داده و با نماز زندگي كنند.
نماز خواندن كودكان خردسال

ـ تقويت عشق و علاقه آ‌ي دروني كودك نسبت به نماز

آنچه كه بيش از نماز خواندن كودكان خردسال ما اهميت دارد، تقويت عشق و علاقه آ‌ي آن ها به نماز است. مثلا بايد سعي شود كه جذابيت و علاقه نسبت به نماز ايجاد شود . براي ايجاد رغبت بايد جاذبه ايجاد كرد. مثل چادر نماز و تسبيح و جانماز زيبا؛ توجه به توانمندي ها و استعدادهاي كودك در اقامه نماز و خودداري از بيان ضعفها.

همچنين از عوامل ايجاد گيرايي ديگر استفاده از نمازخانه ها و مساجدي است داراي سادگي و البته زيبايي خاصي بوده و احساسات و خاطرات زيبا را در ذهن كودك تداعي مي كند.

نماز جماعت خانوادگي علاوه بر آن كه ياد نماز را در كانون خانواده زنده نگاه داشته و در مقايسه با نماز فرادي ثواب فراواني دارد، يكي از بهترين كارها در تحكيم روحيه ي معنوي خانواده هم مي باشد.

ـ همكاري اعضاي خانواده در اقامه‌ ي نماز

نماز جماعت خانوادگي علاوه بر آن كه ياد نماز را در كانون خانواده زنده نگاه داشته و در مقايسه با نماز فرادي ثواب فراواني دارد، يكي از بهترين كارها در تحكيم روحيه ي معنوي خانواده هم مي باشد. كار گروهي موجب مي شود تا سختي كار كمتر شده و جاي خود را با شيريني و حلاوت آن عوض كند. بچه ها هم با مشاهده‌ ي اين كار رغبت بيشتري به نماز نشان داده و با علاقه ي بيشتري به اين كار روي آوردند.

ضمنا در هر دوره از زندگي نحوه آموزش نماز خواندن به فرزندان متفاوت خواهد بود .

براي مثال در مرحله ي اول (بين سه تا پنج سالگي): آغاز دوران استقلال كودك و احساس شخصيت و جايگاه در وجود اوست، امّا در عين حال، مرحله‌ي علاقه به تقليد نيز هست؛ لذا بايد بگذاريم طبق فطرت خويش عمل كند، و هر طور مي‌خواهد تقليد نمايد، و خود مستقل عمل كند تا استقلال خود از ما را با انجام آنچه مي‌خواهد و دوست دارد، بدون دخالت ما تحقق بخشد.

سن سه سالگي آغاز دوران استقلال كودك و احساس شخصيت و جايگاه در وجود اوست، امّا در عين حال، مرحله‌ي علاقه به تقليد نيز هست

نماز جماعت خانوادگي علاوه بر آن كه ياد نماز را در كانون خانواده زنده نگاه داشته و در مقايسه با نماز فرادي ثواب فراواني دارد، يكي از بهترين كارها در تحكيم روحيه‌ ي معنوي خانواده هم مي باشد.

مرحله دوّم (بين پنج تا هفت سالگي): دراين مرحله، مي‌توان براي كودك، با سخنان لطيف، آرام وساده از نعمت‌هاي خداوند تعالي و فضل و لطف او و محبّتش نسبت به بندگان (به همراه مثالهاي گوناگون) بگوييم؛ كه اينكار كودك را خود به خود به كسب رضايت پروردگار مشتاق مي‌كند.

مرحله سوم (بين هفت تا ده سالگي): در اين مرحله بايد به طور كلي مواظب تغيير رفتار كودك و پايبند نبودن او به نماز باشيم، حتي اگر به اداي نماز عادت هم داشته باشند، بايد دقت كنيم كه دچار تنبلي، يا بي‌ميلي به نماز نشوند. زيرا اين مرحله يعني مرحله‌ي تمرّد و دشوارشدن فرمانبرداري كودك كه به سادگي شروع مي‌شود، پس ما نيز به سادگي اين مواظبت را انجام مي‌دهيم. لذا در اين مرحله بايد با درايت و حكمت با او تعامل نموده و از سوال مستقيم پرهيز كنيم.
0/5 امتياز (0)
 
 
   
 
نظرات

Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο
Ο