روز مادر خلاصه : مظهر عاطفه
مادر، قلب خانه ومظهر مهر و عاطفه، عشق و احساس، محبت و صفاست، و مادري، فضيلتي است ملكوتي، ناشي از عالم قدس كه در وجود انسان خاكي تجلي ميكند و درآن صراحت و صداقت، مهر و صفا، عدل و تقوا به عاليترين شكل خود آشكار ... محبت مادري حقيقت زندگي مادر، عشق ورزيدن، دوست داشتن وفداكاري است. اگر كار مادر را كوچك بپنداريم، مرتكب اشتباهي بزرگ شدهايم؛ چرا كه كار او، انسانسازي و فضيلت پروري است. مادر در انجام اين وظيفه، غرور و خودخواهي خود را به فداكاري و عشقورزي تبديل ميكند و حتي حاضر ميشود دفتر عشق و زندگي شخصي خود را براي مدتي نيمه باز گذارد يا مختومه سازد و فصلي نو در دفتر جديد فرزند بگشايد. به همين دليل، مادرانْ همواره در خور ستايش و نكوداشتند. زيباترين تعريف زيباترين تعريفي كه از مادر شده و واقعا بيانگر مقام ومنزلت مادر است، حديث زيبايي از پيامبر اعظم صلياللهعليهوآله است كه فرمود: «بهشت زير پاي مادران است». رمز عشق جاوداني مادر است كيمياي زندگاني مادر است اينكه فرموده است آن مينو سرشت زير پاي مادران باشد بهشت يعني آنجايي كه مادر زد قدم نيست آنجا، از بهشت خُلد، كم مقام والا مادران در تاريخ و زندگي بشر، همواره مقامي بلند داشته اند. آثار ديني و ادبي ملتهاي گوناگون درباره مادر، نكتهها و آموزههايي خواندني و شنيدني دارد. مسلمانان نيز بر اساس آموزههاي ديني خود، مادر را در جايگاهي والا نشانده و حرمت او را پاس داشتهاند. در روايت است شخص گناهكاري نزد پيامبر آمد و پشيماني خود را آشكار ساخت و پرسيد: چه راهي در پيش بگيرم كه خداوند سريعا از گناهان من درگذرد؟ رسول خدا پرسيد: از پدرو مادر تو كدام يك زندهاند؟ پاسخ داد: پدرم. فرمود: به او خدمت كن. پس از رفتن آن شخص گناهكار، پيامبر خدا صلياللهعليهوآله به اصحاب فرمود: «اگر اين مرد، مادر ميداشت و به او خدمت ميكرد، گناهانش به سرعت آمرزيده ميشد». راز محبت مادر عاطفه مادري، از كرامتهاي خداوند است كه نميتوان آن را با هيچ قيمت مادي سنجيد. زن حامل وديعه اي الهي به نام عطوفت و مهرباني است كه بعد از ازدواج در قلب او تجلي ميكند؛ به گونهاي كه تا سرحد جان براي كودك خود از جان مايه ميگذارد. محبت مادري، اختصاص به انسان ندارد و حتي حيوانات نيز اين گونه هستند. آهوي مادر براي پرستاري از بچه خود از گل هاش جدا شد و به مراقبت از او پرداخت، ولي بچه بر اثر جراحت جان داد. مادر با اينكه ميدانست بچه مرده است، چند قدمي به دنبال گله راه افتاد، ولي دلش آرام نگرفت و دوباره بر بالين بچه مردهاش بازگشت و پوزهاش را به پوست او ماليد و دوباره و سه باره رفت وبازگشت، تا سرانجام با چهره اي اندوهگين او را تنها گذاشت. بهشت، رضاي مادر اسلام براي مادر، مقام و ارزش شگفتي قائل شده است تا آنجا كه رسيدن به آخرين مرحله كمال بشر يعني بهشت را با رضاي مادر ميسر ميداند. مقام و ارزش مادر از نظر اسلام تنها تا آنجا نيست كه درباره رعايت آن فقط چند روايت و توصيه صادر گرديده باشد، بلكه در مقام قانونگذاري و در متن مقررات مذهبي، امر و نهي مادر در قسمتي از موارد، لازم الاجرا شناخته شده است. براي مثال، آنجا كه امر مستحبي خداوند با نهي مادر در تعارض باشد، فرزندان موظفند نهي مادر را بپذيرند و امر مستحبي را اجرا نكنند. ديگر آنكه در واجباتي كه واجب عيني نباشد و با انجام ديگران از عهده فرد ساقط شود، اطاعت نهي مادر بر انجام آن كار مقدم است. كلام عيسي مسيح عليهالسلام در قرآن كريم، آيات بسياري انسان را به اطاعت و نيكوكاري به پدر و مادر فرا ميخواند. خداوند متعالي، حضرت عيسي عليهالسلام را به مادر سفارش كرد و مسيح عليهالسلام فرمود: «مرا در مورد مادرم نيكوكار قرار داده وجبار و شقي قرار نداده است». هنگامي كه يكي از پيامبران الوالعزم خداوند، در مقام برشمردن افتخارات خود، نيكوكاري به مادر را ذكر ميكند، دليل روشني براهميت مادر و احترام و نيكوكاري به اوست. اهميت و شرافت مادر رهبر كبير انقلاب در مورد اهميت و شرافت مادري فرموده است: «حقوق مادران را نميتوان شمرد و نميتوان به حق ادا كرد. يك شب مادر نسبت به فرزندش از سالها عمر پدر متعهد ارزندهتر است. تجسم عطوفت و رحمت در ديدگان نوراني مادر، بارقه رحمت و عطوفت ربّ العالمين است. خداوند تبارك و تعالي قلب وجان مادران را با نور رحمت ربوبيّت خود آميخته، به گونهاي كه وصف آن را كسي نميتواند بكند.... اينكه در حديث آمده كه: بهشت زير قدمهاي مادران است، يك حقيقت است و اينكه با اين تعبير لطيف آمده است، براي بزرگي عظمت آن و هشياري به فرزندان است كه سعادت و جنت را در زير قدم آنان و خاك پاي مبارك آنان جستوجو كنيد و حرمت آنان را نزديك حرمت حق تعالي نگه داريد و رضا و خشنودي پروردگار سبحان را در رضا و خشنودي مادران جستوجو كنيد». احترام به مادر گرهمي خواهي رضاي كردگار رو رضاي والدين را گوش دار چون دل ايشان ز تو خشنود شد گردي اندر آخرت خوش رستگار خداوند متعالي در چهار سوره از قرآن مجيد، بلافاصله بعد از مسئله توحيد، بر نيكي به والدين تأكيد كرده است. اين مسئله، بيانگر اين است كه اسلام تا چه حد براي پدر و مادر احترام قائل است. با اينكه نعمت خداوند بيشتر از آن اندازه است كه قابل شماره باشد، خداوند شكرگزاري در برابر پدر و مادر را در رديف شكرگزاري در برابر نعمتهاي خود قرار داده است. در حديثي از امام صادق عليهالسلام ميخوانيم كه فرمود: «اگر چيزي كمتر از اُفّ وجود داشت، خداوند در قرآن كريم از آن نهي ميكرد و اين حداقل مخالفت و بياحترامي به پدر و مادر است. همچنين يكي از ابعاد عاق والدين، نگاه تند و غضبآلود به پدر و مادر است». احسان بعد از حيات اينكه قرآن كريم بر احترام پدر و مادر بيشتر تأكيد كرده، براي اين است كه پدر و مادر به حكم عواطف خاصي كه دارند، كمتر ممكن است فرزندان خود را به فراموشي بسپارند؛ در حالي كه بيشتر فرزندان پدر و مادر را فراموش ميكنند. احترام و احسان به پدر ومادر، تنها به زمان حيات آنان محدود نميشود. مالك بن ربيع ميگويد: خدمت پيامبر نشسته بودم، مردي از انصار آمد و از پيامبر صلي الله عليه وآله پرسيد: يا رسول الله! آيا بعد از مرگ پدر و مادرچيزي از نيكي كردن به آن دو بر عهده من باقي است تا انجام دهم؟ حضرت فرمود: «بلي، چهار چيز بايد انجام دهي: نماز خواندن براي آنان، آمرزش طلبي براي ايشان، عمل كردن به عهد و پيمانشان و احترام كردن به دوستان آنان». فضيلت مادر شهيد دستغيب در مورد برتري و فضيلت مقام مادر نوشته است: مستحب است در نيكي كردن، جانب مادر را بيشتر رعايت كند. رسول خدا صلي الله عليه وآله سه مرتبه امر به نيكي مادر فرمود و هنگامي كه از آن حضرت سؤال شد: حق كدام يك از والدين بزرگتر است؟ فرمود: آنكه نُه ماه تو را در شكم گرفت و بعد به سختي تو را زاييد و بعد، از پستان خود تو را غذا داد. در برخي از روايات حتي تصريح شده كه نيكي به والدين، به ويژه خوشرفتاري با مادر و خدمت به او در زمان سالمندي، باعث محو گناهان فرزند ميشود؛ يعني خدمت به پدرو مادر، كفاره گناهان و عامل مهمي براي جلب نظر رحمت حضرت باري تعالي و در نتيجه، رسيدن به سعادت ابدي است. احترام امام سجاد عليهالسلام به مادر امام سجاد عليهالسلام با مادر خود در يك ظرف، غذا نميخورد و ظرف غذايش را جدا ميكرد ميفرمود: «ميترسم براي لقمهاي دست دراز كنم كه مادرم نيز قصد آن لقمه را داشته باشد و با اين عمل، باعث نارضايتي مادرم شوم و در نهايت عاق گردم». مرحوم جزايري رحمه الله در شرح صحيفه بعد از نقل اين روايت ميگويد: مراد از مادر امام سجاد عليهالسلام ، دايه حضرت است كه كنيز امام حسين عليهالسلام بوده، زيرا مادر حقيقي امام هنگام زايمان از دنيا رفته است. آن بزرگوار در دعاي خود از خداوند ميخواهد: «خداوندا! عبادتم را براي والدين ثبت فرما و به من توفيق مرحمت كن كه خواسته آنها را برخواست خود مقدم بدارم و كمال احترام را در مورد آنان رعايت كنم». دست تواناي مادر شخصيتهاي بزرگ جهان، عمده موفقيت خود را مرهون مادراني هستند كه به وظايف خطير خود عمل كردهاند. نابغه بزرگ اسلام، شيخ مرتضي انصاري رحمهالله در مرگ مادر بزرگوارش به شدت گريه ميكرد و كنار جنازه او اشك تأثر ميريخت. يكي از شاگردان فاضلش به وي گفت: شايسته نيست شما با اين مقام علمي، براي درگذشت پيرزني اينطور اشك بريزيد و بيتابي كنيد. آن مرد بزرگ سربرداشت و گفت: «گويا شما هنوز به مقام ارجمند مادر واقف نيستيد. تربيت صحيح و زحمات فراوان اين مادر، مرا به اين مقام رسانيد». زحمات و كوششهاي خردمندانه يك مادر، ميتواند فرزندي بپرورد كه تحولي در جهان بشريت به وجود آورد. ناپلئون ميگويد: «مادر با دستي گهواره و با دستي عالم را تكان ميدهد». اديسون هم ميگويد: «دنيا هر چه دارد از من است و من هرچه دارم از مادر». نقش مادر در تربيت فرزند امام خميني رحمه الله در مورد اهميت نقش مادران در تربيت صحيح فرزندان ميفرمايد: «خداوند ان شاءالله شما بانوان را كه مركز پرورش بچه هاي كوچك هستيد، تا آخر موفق كند. شما را [موفق كند] به اينكه اين بچهها را خوب آموزش و پرورش بدهيد. پرورش از دامن شما شروع ميشود. دامن بانوان است كه بچههاي خوب را پرورش ميدهد». مادر و ادب آموزي مادر با رفتار شايسته خويش، كودك را با ادب پرورش ميدهد. به همين دليل، بيتوجهي مادر به گفتارها و رفتارهايش، سبب ميشود كه فرزندان در الگوپذيري از او، به راه خطا بروند؛ زيرا هر حركت مثبت يا منفيِ مادر، در شخصيت و آينده آنان تأثير ميگذارد. تربيت صحيح و پرورش صفات پسنديده در كودك، تنها در پرتو برنامه صحيح علمي و عملي شدني است و پدر و مادر بايد به خوبي آن را فراگيرند. پيامبر اسلام، گراميداشت فرزندان و ادبآموزي به آنان را در شمار مسئوليتهاي والدين ميداند و ميفرمايد: «فرزندان خود را گرامي بداريد و با آداب و روش پسنديده با آنها رفتار كنيد». مادران، زمامداران جامعه مادر، بند قنداق كودك را در دست دارد، ولي اهميت آن به گونهاي است كه ميتوان گفت زمام امور جامعه در اختيار اوست. ممكن نيست خلق و خويي در جامعه باشد، ولي از خانه منشأ نگرفته باشد. اهميت نقش مادر به حدي است كه ميتوان گفت فساد زن، موجب فساد جامعه و اصلاح او، موجب صلاح جامعه است. پدر و مادر در جنبه اجتماعي و سياسيِ فرزندان سهم مشترك دارند، ولي در سالهاي اوليه، نقش مادر مؤثرتر از پدر است. مادر نخستين عامل فشار بر كودك است وجنبههاي مثبت و منفي را از راه امر و نهي در دل او پايدار ميكند. اوست كه ميتواند شرف اجتماعي و سياسي به طفل دهد و وي را مدافع حق و روابط صحيح بسازد. در همه حال، زنان، مردان را ميسازند و مردان، جامعه و قواعد اجتماعي را. مربي فرهنگ جامعه نقش مادر در همه زمينه هاي حيات اجتماعي آشكار ومهم است؛ به گونهاي كه مادر، مربي فرهنگ جامعه به شمار ميآيد. بعد از تولد كودك، او در دريايي از فرهنگ غوطه ور ميشود و اين فرهنگ از راه والدين و ديگر اعضاي خانواده به او انتقال مييابد. اما تأثير مادر كه نخستين كلمات را بر زبان او جاري و اولين ايده را در ذهن او جايگزين ميسازد، از ديگران بيشتر است. مادر با نفوذ و تأثير خود، ميتواند فكر يا صفتي را در كودك پديد آورد، او را به سوي شرارت يا خيرانديشي بكشاند و ريشه و زمينه امور صحيح و غلط را در دل او برقرار سازد. پس ميتوان گفت فرهنگ جامعه، به دست مادران ساخته ميشود و به آنان وابسته است. رهبري فكري كودك در حالي به دنيا ميآيد كه از نظر آگاهيهاي اجتماعي، ذهني پاك دارد و مادر، نخستين كلمات و حروف را بر روي اين صفحه سفيد مينويسد و اوست كه نقشهاي زشت و زيبا را بر آن ترسيم ميكند. مادر با جاري ساختن نخستين كلمات بر زبان كودك، او را با اصول و قواعد زندگي آشنا ميكند و آداب و رسوم را به وي ميآموزد. از ديد علمي، مادر، رهبري فكري كودك را برعهده دارد و بر پايه قانون وراثت، بسياري از حالتهاي نوزاد، ناخودآگاه ناشي از مادر است. يافتههاي روانشناسي هم نشان داده است كه در جنبه رواني، نقص يا سلامت شخصيت رواني كودك، به ويژه در شش سال اول زندگي، به مهر مادر يا محروميت از آن بستگي دارد و ممكن است اثراتش تا پايان عمر باقي بماند. وظايف معنوي انجام وظايف جسماني معمولاً از عهده هر مادري ساخته است؛ مهم جنبه معنوي است كه فقط به دست مادر مسلمان و انديشمند انجامپذير است و آن هم جز با خودسازي مادر به وقوع نميپيوندد. نقش تربيتي مادر، بدون تأثير جنبه الهي و عبادي پايدار نيست و تقوا و عبادت، در خط مشي تربيتي و تأثيرپذيري و سازندگي او مؤثر است. تقواي مادر، سبب ايجاد فضيلتها و خصلتهاي انساني و اخلاقي در كودك ميشود و نيروي ذخيرهاي است كه او را در مقابله با مشكلات ياري ميدهد. از سوي ديگر، آموزش مقررات به هنگامي مفيد است كه با خداترسي واقعي همراه باشد تا ضامن دروني براي اجرا و كنترل آن موجود گردد. اگر خداترسي واقعي بر مادر حاكم نباشد، چگونه ميتواند چنين ضمانت اجرايي را براي فرزندان به وجود آورد؟ پاكي و صداقت و پرهيز از گناه مربي، بيدار كننده و جهتبخش است و محرك اراده و انگيزهاي براي بهسازي و خيرخواهي به شمار ميآيد. مادر و عبادت مادري، وظيفه اي سنگين و همراه با دشواري است. از اين رو، مادر نميتواند بدون پيوند هميشگي با خدا، از عهده انجام وظايف برآيد. به همين دليل، عبادت و ياد خداوند براي مادر ضروري است و بدون آن، كار او ناقص به نظر ميرسد. رمز عبادت، ايجاد قدرت است و آنچه از عبادت مادر مورد نظر است، پيوندي هميشگي با خداست؛ بدانگونه كه جز او همه چيز را پوچ و فاني بداند. روش عبادي مادر بايد فعاليت در ميدان شناخت خدا باشد و فرمانش را در همه جوانب زندگي نفوذ دهد. در انجام عبادت، عمل و رفتار مهم است. صد سخن مادر در زمينه عبادت خدا، به اندازه يك عمل چند لحظهاي در كودك نافذ نيست. صد بحث درباره نماز، به اندازه خواندن يك نماز نميارزد. روح ديني را بايد از راه عمل در كودك نافذ ساخت، نه از راه حرف و سخن. حق مادر رسول خدا صلي الله عليه وآله ميفرمايد: «حق پدر اين است كه از او در طول زندگي اطاعت كني و اما حق مادر را هرگز نميتواني ادا كني. حتي اگر به تعداد شنهاي بيابان و قطرههاي باران، روزها در خدمتش بايستي، تنها به جاي زحمات طاقت فرساي دوران بارداري او نخواهد بود». شخصي به پيامبر از كج خلقي مادر شكايت كرد، حضرت فرمود: «او در آن نُه ماه كه بار تو را تحمل ميكرد و آن دو سال كه تو را شير داد و شبهايي كه بيداري كشيد و روزهايي كه براي تو تحمل تشنگي كرد، كج خلق نبود». مرد گفت: من جزاي زحماتش را پرداخته ام و او را دوبار بر دوش گرفته و به حج بردهام. حضرت فرمود: «حتي جزاي يك ناله او را هنگام وضع حمل نپرداختهاي». گلبرگ شماره 76 |